Okres adaptacyjny w żłobku
Okres adaptacyjny w Żłobku Miejskim w Leżajsku
Dziecko rozpoczynające uczęszczanie do żłobka zmierzyć się musi w początkowym okresie z wieloma trudnościami. Adaptacja w żłobku jest ogromnym przeżyciem dla dziecka i jeszcze większym przeżyciem dla jego rodziców, dlatego ogromnie ważne jest przede wszystkim pozytywne nastawienie Rodziców. Bardzo często zdarza się, że pozostawienie dziecka w żłobku jest pierwszym dłuższym rozstaniem mamy/taty z dzieckiem. Adaptacja to czas kiedy dziecko przyzwyczaja się do nowego otoczenia, nowych cioć oraz kolegów i koleżanek. Każde dziecko jest inne i nie da się precyzyjnie określić ile ten trudny czas może trwać. Czasem jest to kilka dni, a czasem nawet kilka tygodni – to kwestia indywidualna, każdego maluszka.
Adaptacja dla każdego dziecka jest wyzwaniem, jednak większość dzieci z pomocą i zaangażowaniem swoich rodziców, przechodzą przez ten okres łagodnie i z sukcesem. Ogromnie ważna jest współpraca rodzica z opiekunami, ich zdecydowanie, zaufanie. Oddanie dziecka w opiekę żłobka to najczęściej trudna decyzja dla rodziców, wiążąca się z ogromnym ładunkiem lęku o dziecko, o to czy będzie odpowiednio potraktowane, czy dostanie wystarczającą ilość uwagi i miłości.
Co daje żłobek
- dzieci uczęszczające do żłobka stają się bardziej aktywne, przełamują swoje lęki i nieśmiałość,
- uczą się żyć w interakcjach z innymi dziećmi i dorosłymi,
- mają zapewnione wiele bodźców, w tym bodźców sensorycznych – kąciki zabaw, zabawy zespołowe, zajęcia dodatkowe, itp.,
- każdy dzień w żłobku to pozytywnie oddziaływane na sferę: emocjonalną, poznawczą, intelektualną, społeczną, fizyczną,
- dzieci rozwijają współczucie (empatię) i zrozumienie dla innych,
- uczą się zachowania samodzielności, niezależności ale i współdziałania z innymi dziećmi,
- instytucja zapewnia określony rytm dnia – stałość godzin zabawy, posiłków, snu – to bardzo ważne w prawidłowym rozwoju.
Trzy etapy adaptacji w naszym żłobku;
Adaptacja dla nowych dzieci w naszym żłobku odbywa się przez pierwszy tydzień września i jest dopasowana do potrzeb dziecka i rodziców.
Etap 1
Pierwszy dzień do żłobka maluszek przychodzi z rodzicem na dwie godziny. W tym czasie poznaje ciocie i dzieci, zwiedza sale, poznaje zabawki.
Etap 2
Kolejny dzień to dzień, w którym rodzice próbują choć na chwilę zostawić maluszka z ciociami i dziećmi na sali zabaw. Rodzic wychodzi do szatni, bądź pozostawia dziecko w żłobku na ok 0,5 do 1 godziny. Ciocie w tym czasie zabawiają maleństwo i proponują różne ciekawe zajęcia. Ciocie są cały czas w kontakcie telefonicznym z rodzicem dziecka.
Etap 3
Następny dzień dziecko zostaje na sali zabaw z ciociami i innymi dziećmi. Rozstanie z rodzicem jest troszkę dłuższe i indywidualnie uzgodnione z rodzicami. Oczywiście cały czas ciocie pozostają w kontakcie telefonicznym z rodzicem dziecka.
Kolejne dni są do uzgodnienia z ciociami. Na początku maluszek może zostać w żłobku na kilka godzin i stopniowo każdego dnia można ten czas wydłużać.
Lęk separacyjny
Podczas adaptacji w żłobku, a nawet w pierwszych miesiącach uczęszczania do placówki może wystąpić lęk separacyjny. Lęk separacyjny u dzieci określany jest jako naturalny etap rozwoju dziecka. Lęk separacyjny u dzieci pojawia się około 7 miesiąca życia i trwa mniej więcej do wieku szkolnego. Jest czymś normalnym, pojawia się u każdego dziecka bez wyjątków. Rozpoczęcie uczęszczania dziecka do żłobka wiąże się niekiedy z pierwszą separacją dziecka od matki. Niektóre dzieci mają już za sobą pierwsze doświadczenia separacyjne, takie jak pozostawanie z dziadkami, opiekunką, czy innymi osobami.
Oto kilka naszych wskazówek dla rodziców na początek:
- w pierwszych dniach pobyt maluszka w żłobku powinien być krótki;
- ważne jest by przez pierwsze tygodnie dziecko było przyprowadzane i odbierane o stałych godzinach;
- zawsze żegnajmy i witajmy dziecko z uśmiechem na twarzy;
- tłumaczmy dziecku, że rodzice idą do pracy, a dziecko do żłobka, by się bawić i uczyć (chodzi o to by dziecko nie kojarzyło żłobka jako miejsca do którego MUSI przyjść);
- by łatwiej przeżyć rozłąkę dziecko może przynieść ze sobą ulubioną maskotkę, kocyk, smoczek, który kojarzy mu się z domem;
- przyzwyczajajmy maluszka do planu dnia żłobka;
- nie przedłużajmy rozstania z dzieckiem, nie stójmy w drzwiach – to zawsze wywołuje płacz i tęsknotę. (Rozstanie powinno być czułe, ale zdecydowane).
Drogi rodzicu
- panuj nad emocjami. Gdy Ty będziesz przestraszona/y tym, że zostawiasz dziecko – w nim strach będzie większy.
- pożegnaj się szybko, nie przedłużaj rozstania, powiedz, gdzie idziesz. Możesz zadzwonić za pół godziny i spytać opiekunek, jak dziecko funkcjonuje. Nie rozmawiaj wtedy z dzieckiem – Twój głos może spowodować przypływ tęsknoty i ponowny płacz.
- nie martw się, gdy płacze przy powitaniu. Często są to łzy szczęścia z ponownego spotkania z Tobą, a nie spowodowane tym, że dziecku było w żłobku źle. Może być również zmęczone.
- spokojnie podchodź do poniedziałków. Często po weekendzie z rodzicami dziecko nie chce iść do żłobka (a jak z Twoją chęcią pójścia do pracy w poniedziałek?).
- po powrocie spędzaj z dzieckiem dużo czasu, daj mu swoje zainteresowanie.
Nie martw się tym, że dziecko może na początku płakać. Płacz u dziecka jest naturalnym sposobem na wyrażanie swoich uczuć, ale jest również bardzo potrzebny. Na pewno on minie, nie można się od razu zniechęcać i wszystkiego przekreślać. Trzeba dać dziecku (i sobie) czas na przyswojenie wszystkiego.
W szatni żłobka czeka na Wasze dziecko podpisana szafka na odzież zmienną. Zadbajcie o przewiewne, wygodne obuwie zmienne dla dziecka i kilka kompletów wygodnych, bawełnianych ubrań, dostosowanych do pogody (w żłobku jest ciepło a dzieci dużo się ruszają więc ubrania też niech będą trochę „lżejsze”).
Spanie w żłobku będzie kolejnym etapem adaptacyjnym, kiedy dziecko poczuje się u nas pewnie i zaufa nam. Opiekunki przekażą Wam informację , kiedy Wasze dziecko jest gotowe na próbę spania w placówce. Wtedy będzie potrzebowało piżamki, najlepiej dwuczęściowej aby, gdy przyjdzie na to czas, mogło uczyć się samodzielności. Pościele żłobek ma własne.